Home » Projecten » Het beste van 2 werelden (samenvatting)

Home
Projecten
Contact


Leonardo da Vinci
Simon Stevin

   



Het beste van 2 werelden

Inzending ProRail Prijsvraag 2006

Het idee betreft de transformatie van regionale spoorlijnen naar een nieuw type vervoersvorm: Geleid Vervoer. Hiermee ontstaat er naast het bestaande hoofdspoornet en het bestaande wegennet een 3 e hoofdinfrastructuur, het GVnet. Het GVnet behoudt de aansluiting met het hoofdspoornet en andere OV-aansluitingen.

Het GVnet is geschikt voor hybride voertuigen: voertuigen die zowel over het wegennet kunnen rijden als over het GVnet. Deze hybride voertuigen zijn in bezit van zowel particulieren als bedrijven. Hiermee gaan de voordelen van railvervoer én wegvervoer samen: reizen met een eigen voertuig naar keuze, van deur tot deur, zonder de noodzaak om het zelf te besturen. Het beste van 2 werelden komt hiermee samen.

Dit betekent voor de betreffende regio dat er meer (hybride) voertuigen pendelen van en naar de GV-aansluitpunten (o.a. stations) dan ooit mogelijk zal zijn met het huidige bus- en taxivervoer. Hiervoor wordt het potentieel van miljoenen rijbewijsbezitters aangesproken. Het samenbrengen van OV-reizigers met deze pendelende voertuigen is mogelijk middels bestaande ICT-oplossingen: een combinatie van autonavigatiesystemen en OV-infromatienetwerken (b.v.OV9292).

Landelijk en op termijn zelfs internationaal leidt dit tot een hogere verkeersveiligheid en een lagere milieubelasting. Een hogere verkeersveiligheid vanwege minder bestuurderskilometers. Minder milieubelasting vanwege energiezuinige voertuigen en minder geluidsproductie.

Dit betekent dat het aantal reiskilometers over het wegennet zal dalen en de capaciteitsruimte die op regionale lijnen aanwezig is beter benut wordt.

Door de aanschaf van de voertuigen mogelijk te maken voor particulieren wordt investeringskapitaal aangesproken, wat nu alleen ten goede komt aan het wegennet. Het potentieel aantal leveranciers van dit soort voertuigen is vele malen groter dan die van railvoertuigen. Een sterkere concurrentie dan bij de huidige railvoertuigen is het gevolg.



naar boven

SteVinci - Ingenieurs- en Adviesbureau






  © 2024 SteVinci Ingenieurs- en Adviesbureau