Als militair adviseur van prins Maurits van Nassau schrijft Stevin De Stercktenbouwing (1594), waarin hij militaire versterkingen opnieuw ontwierp om aangepast te zijn aan de projectielbanen van de nieuwe vuurwapens in plaats van de oude kruisboog.
Andere onderwerpen waarover Stevin schreef waren astronomie (in 1608 was hij een van de eerste verdedigers van het systeem van Copernicus), perspectief, statica en mechanica (hij was de uitvinder van het 'parallellogram van krachten'), koersbepaling op zee en de stemming van muziekinstrumenten.
Hij gebruikte als eerste de ontkenning van het bestaan van een perpetuum mobile (Eeuwichroersel, t'welk valsch is) als principe voor het bewijzen van natuurkundige wetten zoals het ontbinden van krachten. Hij berekende de hydrostatische kracht op verticale wanden. Hij weerlegde met een valproef het standpunt van Aristoteles, dat de valtijd van een grote massa kleiner is dan die van een kleine. Dit vond plaats vóór Galileo zijn bekende experiment uitvoerde.
Stevin is ook bekend geworden voor het ontwerpen van een zeilwagen, waarmee over het strand van Scheveningen naar Petten werd gereden.
Zijn zoon Hendrik Stevin was de eerste met een plan om de Zuiderzee af te sluiten.
Stevins invloed is nog het best te merken in het Nederlands. Hij bedacht een heleboel Nederlandse namen voor wiskundige begrippen. Enkele voorbeelden zijn wiskunde (mathematica), scheikunde (chemie), loodrecht (perpendiculair), evenwijdig (parallel). De termen tussen haakjes zijn in het Nederlands minder ingeburgerd, maar wel vergelijkbaar met de termen die in andere talen worden gebruikt.
In Brugge is thans het Simon Stevinplein naar hem genoemd, op dat plein staat ook zijn standbeeld.
De studievereniging van de faculteit Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, W.S.V. Simon Stevin, is naar Stevin genoemd.
|